Hva er Tetristeori – kapittel 1

Tetris

I Tetris, skal spilleren stable fallende klosser. Så snart en rad er fylt, forsvinner den, og du får poeng. Jo flere rader du fjerner på en gang, desto flere poeng får du. Etterhvert faller brikkene raskere og raskere. Tetris er ikke noe evighetsspill.

Akkurat som tilværelsen her.

Det finnes noen gode metaforer på livet i Tetris: Hvis du stabler nøye og holder orden, så får du mye igjen for det, men uansett hvor pent du stabler, så går det galt til sist …

En natt lå jeg og fikk ikke sove. For å bedrive tiden, spilte jeg Tetris. For første gang tok jeg meg tid til å observere hvilke regler som gjaldt for å komme til neste nivå, og dermed høyere fart.

Til min store overraskelse var det ikke antall fjernede rader som definerte når jeg skiftet nivå. Det var antall poeng!

Jeg har alltid forsøkt å fjerne mange rader i gangen. Det har vært min strategi.
Og det gjør at spillet går fortere. Jeg får flere poeng i på kortere tid. MEN: når jeg kommer opp på nivå 7-8-9 så går ting fryktelig fort. Det betyr at det er veldig vanskelig å fjerne mange rader samtidig.

Jeg trodde at dersom jeg fjernet mange rader i gangen, så kunne jeg få flere poeng. Men det var faktisk motsatt*. Dersom jeg tok en og en rad – når det begynte å gå fort – så fikk jeg faktisk flere poeng enn noen sinne. Jeg slo min personlige rekord den natten!

I livet – som i Tetris – kan du oppdage at basisen for strategien din var gal. Det kan hende at du tok feil om hva du trodde var riktig. Det kan faktisk hende at du tar feil her og nå. Uten at du vet om det.

Når ting strammer seg til – i livet eller i Tetris – så kan det hende at det er på sin plass med en justering av strategi.

* Det må nevnes at denne versjonen av Tetris muligens ikke følger de offisielle reglene for Tetris. Men allikevel.

,